Certified Crisis Manager - CCM

Certified Crisismanager

Ongeacht de grootte van het bedrijf of de sector, crises vormen een bedreiging voor de stabiliteit van bedrijven. Hoe kunnen bedrijven efficiënt plannen om effectief te reageren in crisissituaties?

Crisismanagement is cruciaal om de crisisstabiliteit te versterken en het voortbestaan van het bedrijf te garanderen. Business Continuity Management (BCM) ontwikkelt "Plan B" voor kritieke processen, waarbij de prestaties van het crisisteam cruciaal zijn om verwoestende effecten op de functionaliteit en reputatie te minimaliseren.

Inhoud van de cursus en uw voordelen

Wilt u een efficiënte en effectieve crisisorganisatie in uw bedrijf opzetten? Ontdek hoe u een functionerend crisisteam samenstelt en welke voorbereidingen u kunt treffen.

Crisismanagement is een complex en gevoelig onderwerp met vele aspecten die veel verder gaan dan alleen het lezen van gespecialiseerde literatuur. Onze bijscholingscursus biedt een gestructureerd overzicht van alle belangrijke aspecten van crisismanagement.

Gedurende zes intensieve trainingsdagen maak je jezelf vertrouwd met de taken, verantwoordelijkheden en kwalificaties die vereist zijn voor de verschillende rollen in crisismanagement. We behandelen basisprincipes en concepten en de kenmerken en fasen van een crisis. Je leert ook meer over de structuur en samenstelling van het crisisteam, interfaces met de rest van de noodhulporganisatie, crisiscoördinatieplannen, alarmeringsprocedures, escalatieniveaus, crisiscommunicatie, oefeningen, informatieanalyse en reputatiemanagement.

Na afloop van de cursus ben je in staat om je taken in de crisismanagementorganisatie effectief uit te voeren of een goed functionerende structuur in je bedrijf op te zetten.

Studeren en uitproberen

Deze training is ontwikkeld door experts op het gebied van crisismanagement, die naast diepgaande specialistische kennis ook jarenlange praktijkervaring hebben.

Al onze trainingen worden gekenmerkt door een mix van theoretische input en praktische oefeningen - maar als het gaat om crisismanagement in het bijzonder, is de praktijk essentieel. Daarom worden alle theoretische leereenheden in met name deze opleiding versterkt door praktische individuele en groepsoefeningen.

Zo schrijf je bijvoorbeeld samen met de andere deelnemers een script voor een crisismanagementoefening en voer je een crisismanagementoefening "live" uit.

Onze trainers zijn ervaren crisismanagementexperts die crisisteams hebben getraind en geoefend en crisismanagementorganisaties hebben opgezet in kleine en internationale bedrijven en die u begeleiden op uw weg naar certificering.

Doelgroep

Onze training is specifiek gericht op medewerkers die verantwoordelijk zijn voor crisismanagement in hun bedrijf, die dit moeten opzetten of managen, die in het uitgebreide of kern crisisteam werken of die deel uitmaken van een crisisteam. Het stelt hen in staat om uitgebreide en gefundeerde kennis te verwerven op het gebied van crisismanagement. Deze training wordt meestal gevolgd door medewerkers uit de volgende gebieden:

  • Bedrijfscontinuïteitsmanagement
  • Crisismanagement
  • Bedrijfsbeveiliging / veiligheid
  • IT-beveiliging en IT-noodplanning
Certified Crisismanager

Programma

Blok - Introductie
  • Nut en noodzaak
  • De kenmerken van een crisis
  • De positionering van crisismanagement
  • De 5 fasen van crisismanagement 
Blok - Inrichting van het crisismanagement
  • Het crisismanagementplan
  • De Crisismanagement Organisatie
  • Samenstelling van het crisisteam
  • Benodigde middelen
  • Alarmering en escalatie
Blok - Het crisisbeheersingsproces
  • Het ‘gouden uur’
  • Informatieverwerking
  • Besluitvormingsprocessen
  • Communicatielijnen
  • Training van vaardigheden in een crisissimulatie 
Blok - Rampenbestrijding en veiligheidsregio's
  • Veiligheidsregio’s
  • Organisatie van de rampenbestrijding
  • Werking van verschillende overheidsdiensten
  • Samenwerking publiek – privaat
Blok - Psychologie
  • Primaire en secundaire reacties
  • De gevolgen van stress
  • Traumaverwerking en nazorg
  • Valkuilen tijdens het crisisbeheersingsproces
Blok - Issue- en Reputatiemanagement
  • Signaleren en managen van issues
  • Stakeholdermanagement
  • Reputatie en imago
Blok - Crisiscommunicatie
  • Interne communicatie
  • Externe communicatie 
  • Media monitoring
  • Omgaan met de media
Blok - Oefening en training
  • De oefencyclus
  • Typen oefeningen en trainingen
  • Het volwassenheidsmodel
  • Opstellen van scenario’s